Interesanti fakti par „Amazon”, kurus, iespējams, nezināji

Interesanti fakti par „Amazon”, kurus, iespējams, nezināji, piemēram, kā radies „Amazon” nosaukums? Kādēļ vietnes logotipā attēlots smaids? Cik uzņēmumam izmaksājusi neliela sistēmas kļūda? Cik lielu platību iespējams noklāt ar pasūtījumiem izlietoto iepakojuma materiālu? Raksta turpinājumā piedāvāsim iepazīties ar piecpadsmit interesantiem un nedzirdētiem faktiem par vienu no pasaulē ietekmīgākajām un atpazīstamākajām tiešsaistes mazumtirdzniecības vietnēm.

 

  1. „Cadabra”, „Relentless” vai „Amazon”?

„Amazon” dibinātājs Džefs Beizoss (no angļu val. Jeff Bezos) sākotnēji uzņēmumu bija iecerējis saukt par „Cadabra”, veidojot atsauci uz burvju trikos tik bieži izmantoto maģisko frāzi „abracadabra”. Tomēr, nosaukumā ietvertā atsauce bija neveiksmīga – uzņēmuma nosaukumu izrunājot skaļi, tā skanējums atgādināja vārdu „Cadaver” (no angļu val. – līķis). Ideja par nosaukumu „Cadabra” drīz vien tika atmesta, un tās vietā stājās nosaukums „Relentless”, kurš joprojām ir aktīvs. Ja pārlūkprogrammā meklēsi „Relentless.com”, automātiski tiksi novirzīts uz „Amazon.com” platformu. Galu galā Džefs Beizoss nāca klajā ar tagadējo platformas nosaukumu, iedvesmojoties no eksotiskās Amazones upes nosaukuma.[1] Gluži tāpat kā Amazones upe, kura uzskatāma par ūdeņiem un pietekām bagātāko upi pasaulē – arī „Amazon” tirdzniecības platformas mērķis bija kļūt par vienu no svarīgākajām tiešsaistes tirdzniecības dzīslām.

  1. Smaidīgais „Amazon” logotips

Pašreizējā „Amazon” logotipā zem uzņēmuma nosaukuma attēlota dzeltena bultiņa, kas pāriet no burta „A” līdz burtam „Z”, atgādinot platu smaidu. Šāds logotipa noformējums nav nejaušs – kādā „Amazon” preses relīzē Džefs Beizoss atklāja, ka bulta (smaids) aizsākas ar burtu „A” un beidzas ar „Z” tādēļ, ka „Amazon” platformā ir viss, lai apmierinātu savu klientu vajadzības no A–Z.[2],[3]  

 

  1. Pirmā pārdotā grāmata – sarežģīts zinātniskais pētījums

„Amazon” sākotnēji darbojās kā tiešsaistes grāmatnīca. 1995. gada 3. aprīlī „Amazon” tika pārdota pirmā grāmata. Tā bija amerikāņu kognitīvās zinātnes, fizikas un salīdzinošās literatūras zinātnieka Duglasa Ričarda Hofštatera (no angļu val. Douglas Richard Hofstadter) tajā pašā gadā izdotais pētījums „Fluid Concepts un Creative Analogies by Doug Hofstadte”. Sarežģītajā zinātniskajā darbā tiek aplūkoti inteliģences mehānismi caur datormodelēšanas prizmu.[4] 

 

  1. Amazon Kindle” vai „Fiona”?

„Amazon Kindle” lietotājiem piedāvā elektroniski lasīt grāmatas, avīzes, žurnālus un citus izdevumus. Sākotnēji elektroniskajam lasāmrīkam bija iecerēts pavisam cits nosaukums – „Fiona”. Nosaukums veidojis atsauci uz amerikāņu rakstnieka Nīla Stefensona zinātniskās fantastikas romānu „Dimanta laikmets” un tajā aprakstīto personāžu. Romāna varonim arī ir bijis dators, kas saturējis plašu bibliotēku un TV šovu elektroniskās versijas.[5] 

 

  1. Viltīga reklāmas kampaņa

Kompānijas pirmajā darbības gadā Džefs Beizoss nolīga pārvadājamo reklāmas stendu, kurš kursēja gar vienu no Amerikas lielākajiem grāmatu tirdzniecības veikaliem „Barnes & Noble”. Reklāmas stendu rotāja jautājums „Vai nevarat atrast to grāmatu, kuru vēlējāties?” un „Amazon” tīmekļa vietnes adrese zem tā.[6] 

 

  1. Matu žāvētājs nav prioritāte

Sākotnēji „Amazon” darbība norisinājās uzņēmuma dibinātāja Džefa Beizosa garāžā. Tas sagādāja zināmas grūtības, jo datoru serveri patērēja tik lielu jaudu, ka Džefs Beizoss un viņa sieva nespēja mājās pieslēgt pat matu žāvētāju, lai pārāk lielā slodze elektrotīklā neizslēgtu (vai sliktākajā scenārijā – neizkausētu) drošinātāju.[7] 

 

  1. Dīvainākās lietas, kuras iespējams iegādāties „Amazon”

„Amazon” platformā var iegādāties sadzīves tehniku un mājsaimniecības preces, datortehniku un mobilos telefonus, apģērbu, apavus un aksesuārus, smaržas un kosmētiku, rotaļlietas un preces bērniem. Ir arī dažas preces, kuras platformā iegādāties nav iespējams, piemēram, reāla izmēra mājas, automašīnas, cigaretes un dzīvniekus. Taču, šo preču iegādes aizliegumu pavisam noteikti kompensē ārkārtīgi plašs neparastu un neredzētu preču klāsts. Vai vēlies iegādāties tauriņa kāpurus un redzēt, kā tie piedzīvo brīnumaino pārtapšanu par skaistiem tauriņiem? Varbūt Tevi interesē spilvens – vīrs, kurš vēsos rudens vakaros Tevi cieši apskaus? Lietainās dienās noderīga var būt arī cepure – lietussargs. Kādēļ gan doties iegādāties plāksterus tuvējā aptiekā, ja „Amazon” platformā pieejami plāksteri bekona strēmelīšu formā?

 

  1. „Amazon” – mājdzīvniekiem draudzīga vide

Vai zināji, ka „Amazon” biroja telpās darba dienas aizvada arī darbinieku četrkājainie draugi? Jau kopš uzņēmuma pirmās darba dienas „Amazon” ir bijusi mājdzīvniekiem draudzīga vide. Uzņēmuma vadība ir pārliecināta, ka četrkājainie draugi ikdienai piešķir jaunu enerģijas devu. Bet, kā tas viss aizsācies? „Amazon.com” darbības pirmajās dienās, kāds darbinieku pāris uz darbu sev līdzi atvedis savu sunīti – velsiešu korgiju Rufusu. Ar laiku Rufus kļuvis par neatņemamu uzņēmuma ikdienas sastāvdaļu. Sunīša piemiņa joprojām tiek godināta, biroja ēku pilsētiņā izvietotas Rufusa fotogrāfijas un uzbūvēta pat ēka, kas nosaukta par godu visu mīlētajam velsiešu korgijam.[12] Šobrīd „Amazon” biroja telpās Sietlā strādā vairāk nekā 6000 četrkājaino mīluļu. Vienā no ēkām izveidota pat terase ar ūdens hidranta butaforijām.[13]

Cita starpā, situācijās, kad serveris nespēj atrast meklēto lapu, „Amazon” izstrādājusi īpašu kļūdas paziņojuma lapas dizainu. Pircējs automātiski tiek iepazīstināts ar suņiem, kuri regulāri strādā „Amazon”.

 

  1. Miljonus vērta kļūda

2013. gada augustā „Amazon” platformā iestājās īslaicīga disfunkcija. Pēkšņa sistēmas bojājuma dēļ vietne nedarbojās vien 40 minūtes, tomēr e-komercijas platformai tas radīja zaudējumus aptuveni 4,8 miljonu ASV dolāru apmērā. [14] 

  1. Viens no lielākajiem darba devējiem ASV

„Amazon” ir astotais lielākais darba devējs ASV, kas algo vairāk nekā 500 000 darbinieku.[15] Pēdējo gadu laikā uzņēmums tiek arvien vairāk mehanizēts un darbus, kurus parasti mēdza veikt cilvēki, pašlaik veic tehnika. Tomēr, neraugoties uz to, „Amazon” joprojām algo milzum daudz cilvēku. Svētku sezonā tiek nolīgti pat vairāk nekā 120 000 darbinieku.[16] 

 

  1. Viena no apmeklētākajām vietnēm pasaulē

Katru mēnesi vairāk nekā 197 miljoni cilvēku visā pasaulē apmeklē „Amazon” platformu. Tas ir vairāk nekā iedzīvotāju skaits Krievijā, balstoties uz 2019. gada demogrāfiskajiem datiem.[17] Iespējams, tieši tādēļ, vēl šokējošāks ir pārdošanas apjomu patiesais skaitlis. 2014. gadā „Cyber Monday” akcijas laikā uzņēmums pārdevis vairāk nekā 300 preces sekundē. Savukārt par ātrāko piegādi tiek uzskatīta preces piegāde 23 minūšu laikā (klientam tika piegādāta rotaļlieta – cepeškrāsns).[18] 

 

  1. Pasūtījumiem izmantotais iepakojums varētu noklāt visu Šrilanku

Gada laikā tiek apstrādāti un iepakoti 608 miljoni pasūtījumu, vienā dienā – aptuveni 1,6 miljoni pasūtījumu. Ja vienas dienas laikā pasūtījumiem izlietoto iepakojumu (kastes, polsterētās aploksnes) rūpīgi izklātu uz līdzenas vietas, tas aptvertu aptuveni 68 375 kvadrātmetru lielu platību – apmēram tikpat lielu, kā Rietumvirdžīnijas štats vai Šrilanka. Piecu mēnešu laikā ar izlietoto iepakojumu būtu iespējams noklāt pat visu Amerikas Savienoto Valstu teritoriju.[19] Tomēr, uztraukumam nav pamata! „Amazon” ikdienas strādā pie ilgtspējīgu iepakošanas materiālu izstrādes un aktivitātēm izlietotā iepakojuma daudzuma samazināšanai. Kopš 2015. gada uzņēmums samazinājis izmantotā iepakojuma materiāla svaru par vairāk nekā 33% un ieekonomējis 900 000 tonnu iepakojuma materiāla jeb aptuveni 1,6 miljardus kastīšu.[20] 

 

  1. „Amazon” noliktavu patiesie izmēri

„Amazon” noliktavu patiesais izmērs pielīdzināms aptuveni septiņsimt Medisonas skvēra parku (Madison Square Garden) lielumam un tajās varētu satilpt vairāk ūdens nekā 10 000 olimpisko arēnu baseinos.[21] Vai nav iespaidīgi?

 

  1. „Amazon” – drošs un veselībai draudzīgs uzņēmums

Uzņēmumam darbinieku veselība un drošība ir galvenā prioritāte. Covid-19 pandēmijas laikā, ik pēc 4,5 sekundēm tiek veikts tests kādam no „Amazon” darbiniekiem. Regulāri tiek veikti arī  dažādi preventīvi pasākumi, lai nodrošinātu maksimālu drošību pandēmijas laikā, piemēram, uzņēmums saviem darbiniekiem nodrošinājis vairāk nekā 283 000 000 masku, 13 000 000 litru sanitāro līdzekļu un 1,5 000 000 000 000 salvetes.[22]  

 

  1. Mazie uzņēmumi veiksmīgi iekaro „Amazon”

Mazo uzņēmēju piedāvātā produkcija sastāda vairāk nekā pusi no pārdotajām precēm „Amazon”. Amerikā, Kolorādo štatā vien ir vairāk nekā 50 000 grāmatu autoru, uzņēmēju un pārdevēju, kuri veiksmīgi attīsta sava uzņēmuma darbību „Amazon”.[23] 

 

Vai pēc šī raksta izlasīšanas apsver iespēju attīstīt savu biznesu „Amazon” platformā? Ja tā, droši sazinies ar mums! Mēs, „Fullio” komanda, ar prieku sniegsim atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem un palīdzēsim Tavam uzņēmumam iekarot jaunas virsotnes. Uz sadarbību!