E-komercijas attīstīšana starptautiskā mērogā sākotnēji var šķist gana biedējoša ideja. Tomēr uztraukumam nav pamata – pastāv dažādi rīki un stratēģijas, kas to var padarīt par interesantu un viegli pārvaldāmu procesu. Lai iekļūtu globālajā tirgū bez liekas aizķeršanās, ir jāņem vērā daži būtiski aspekti. Piemēram, jāvelta uzmanība tirgus situācijas izpētei, kā arī jaunu, pielāgotu biznesa stratēģiju un mārketinga plānu izstrādei. Šajā rakstā sniegsim dažus vērtīgus ieteikumus, kuri noderēs, attīstot e-komercijas biznesu ārpus Latvijas robežām.
E-komercijas attīstīšana starptautiskā mērogā visbiežāk tiek aizsākta, lai piesaistītu potenciālo klientu interesi un veicinātu uzņēmuma globālu atpazīstamību. Savukārt starptautiska atpazīstamība var sniegt papildu ieņēmumus un izaugsmes iespējas uzņēmējam. Turklāt atšķirībā no fiziska veikala, tiešsaistes mazumtirdzniecība var piekļūt jaunam tirgum un klientu lokam pat ar salīdzinoši minimāliem finansiālajiem ieguldījumiem. Iespējams, tieši tādēļ tendence attīstīt e-komerciju starptautiskā mērogā pēdējo gadu laikā ievērojami pieaugusi. Tā aizsākusies pat pirms Covid-19 izraisītās pandēmijas pasaulē. Bet, vai attīstīt e-komerciju starptautiskā mērogā ir viegli? Šķietami pašsaprotami, ka uzņēmējam var nākties sastapties ar jauniem izaicinājumiem.
Veic rūpīgu izpēti, pirms dodies plašajā pasaulē!
E-komercijas tirgus pēdējo gadu laikā ir strauji pieaudzis. Kā liecina dati, aizvadītajā gadā aptuveni 88% Amerikas Savienoto Valstu iedzīvotāju iepirkās tiešsaistē.[1] Iespaidīgi, vai ne? Tomēr, pirms steigt attīstīt savu biznesu starptautiskā mērogā, vispirms ir vērtīgi veikt rūpīgu tirgus izpēti. Mēģiniet noskaidrot, kādas ir klientu intereses, aktuālās modes, dizaina, mākslas vai kulinārās tendences citās valstīs, piemēram, Francijā, Krievijā, Italijā vai Lielbritānijā. Centieties izzināt, vai klienti citās valstīs būs ieinteresēti Jūsu piedāvājumā? Vai pircēji, piemēram, Kazahstānā, Polijā un Indijā labprāt iegādātos Jūsu produktu? Der atcerēties, ka dažādu iemeslu dēļ, atšķirīgās valstīs pēc konkrētā produkta var nebūt vienlīdz liels pieprasījums.
Ja esat ieinteresēts gūt ātru priekšstatu par to, kāds pieprasījums pēc konkrētā produkta varētu būt citās valstīs, to iespējams pārbaudīt bezmaksas vietnē „Google Trends”. Vietnē iespējams iepazīties ar „Google” meklētājprogrammā meklētajiem, populārākajiem meklēšanas vaicājumiem dažādos reģionos un valodās. Meklējot produkta nosaukumu, vietne piedāvās noderīgus statistikas datus. Tie sniegs priekšstatu par konkrētā produkta aktualitāti izvēlētajā valstī. Lai noskaidrotu, kā klienti vērtē Jūsu piedāvājumu, palīdzēt var arī tieša komunikācija ar esošo un potenciālo klientu loku. Uzdodiet jautājumus, vaicājiet pēc klientu viedokļa un, veidojiet abpusēji izdevīgu diskusiju!
Domā globāli, rīkojies lokāli jeb – izveido glokalizācijas plānu!
Lai paplašinātu starptautisko klientu loku nav nepieciešams daudz vairāk par savas personīgās tīmekļa vietnes tulkošanas un pielāgošanas darbiem, kā arī adaptīvām norēķinu un preču piegādes iespējām. Tomēr globāla mārketinga stratēģija var būtiski palīdzēt iegūt stabilu pamatu un paaugstināt konkurētspēju ar vietējiem uzņēmumiem, kuri jau ilggadēji darbojas ārzemju tirgū.
Glokalizācijas metodoloģija ir veiksmīgs instruments biznesa attīstības veicināšanā. Jēdziens sevī ietver „globalizācijas” un „lokalizācijas” apvienojumu. Īsāk sakot, glokalizācija ir starptautiska produkta vai pakalpojuma pielāgošana vietējam tirgum. Tā ir būtiska stratēģija e-komercijas sekmīgai īstenošanai globālā mērogā. Kādēļ? Tādēļ, ka, pielāgojot savu uzņēmumu un tā produkciju potenciālo klientu vēlmēm, arī Jūsu klienti būs apmierināti. Atcerēsimies veco, labo teicienu: „Apmierināts klients ir laimīgs klients, un laimīgs klients ir uzticams klients!” Jo vairāk uzticamu klientu būs Jūsu uzņēmuma „kontā”, jo nesatricināmāks un veiksmīgāks būs Jūsu e-komercijas bizness.
Lai izveidotu savu glokalizācijas plānu, vispirms nepieciešams veikt jau iepriekšminēto tirgus izpēti. Veiciet rūpīgu un skrupulozu iepazīšanos ar konkurentu piedāvājumu. Noskaidrojiet, ko konkurenti piedāvā pircējiem valstī, kurā vēlaties attīstīt savu e-komercijas biznesu. Kā lielisku glokalizācijas plāna ieviesēju varam minēt vienu no pasaulē lielākajiem ātrās ēdināšanas uzņēmumiem „McDonald’s”. Lai gan „McDonald’s” nav e-komercijas uzņēmums, tam ir izstrādāts veiksmīgs glokalizācijas plāns. Kompānija saviem pircējiem Indijā piedāvā daudzveidīgu veģetāro un vegānisko ēdienu izvēli, jo tieši šajā valstī liela sabiedrības daļa uzturā nelieto dzīvnieku izcelsmes produktus. Turpretim, Amerikas Savienotajās Valstīs klientiem netiek piedāvātas tik plašas veģetārās un vegāniskās virtuves maltīšu iespējas.
Aktīvs darbs sociālo tīklu kontos
E-komercijas attīstīšana starptautiskā mērogā ir salīdzinoši vienkārša, jo pasaules mēroga klientu loks ir tikai viena datorpeles klikšķa attālumā. Turklāt, kā e-komercijas uzņēmumam, Jums nav jāuztraucas (vismaz sākotnēji) par dārgu reklāmas kampaņu izvietošanu dažādos plašsaziņas līdzekļos vai jaunu fizisko veikalu iekārtošanu/atklāšanu dažādās pasaules vietās. Lai nodibinātu uzticamu saikni ar saviem klientiem un informētu pircējus par aktuālo, dažkārt pietiek pat ar vienkāršu reklāmas kampaņu organizēšanu uzņēmuma sociālo tīklu kontos.
Kā to izdarīt? Ir dažādi efektīvi veidi. Viens no tiem – veidojot abpusēji izdevīgas sadarbības ar starptautiski atpazīstamiem viedokļu līderiem jeb sociālo tīklu influenceriem. Protams, arī šajā sakarā ir jāveic neliela izpēte un jāatrod influenceri, kuri vēlas sadarboties un reprezentēt Jūsu zīmolu.
Protams, mēdz notikt arī tā, ka influenceri, novērtējot produkta kvalitāti, bez jebkāda aicinājuma iesaka to savam sekotāju lokam. Šāds situācijas pavērsiens nesis pasaules mēroga atpazīstamību kādam pašmāju privātuzņēmumam SIA „PĒRNES L”. Uzņēmuma ražotos kartupeļu čipsus „Instagram” vietnē izslavējusi kulta seriāla „Sekss un lielpilsēta” zvaigzne Sāra Džesika-Pārkere, kurai seko teju septiņi miljoni sekotāju. Vai nav vienreizēji?
Tomēr, ja Jūsu uzņēmums vēl nav ticis pieminēts slavenu influenceru sociālo tīklu kontos – neraizējieties! Iespējams, vienkāršāka un ērtāka stratēģija ir reklāmas izvietošana Jūsu uzņēmuma sociālo tīklu, piemēram, „Facebook” vai „Instagram” kontos. Arī šāda stratēģija palīdz sasniegt un uzrunāt ievērojamu klientu loku. Pēdējos gados aktualizējusies vēl kāda tendence – sociālo tīklu kontos tiek veidoti dažādi konkursi klientu piesaistīšanai. Tas ne tikai piesaista jaunu un potenciālu klientu bāzi, bet arī veicina uzņēmuma atpazīstamību.
Veiksmīga e-komercijas biznesa attīstīšana starptautiskā mērogā nozīmē arī pastiprinātu uzmanības koncentrēšanu uz daudzām, šķietami mazsvarīgām detaļām. Liela nozīme plaukstoša e‑komercijas biznesa attīstīšanā ir spējai orientēties valodiskajos līkločos. Kādēļ produktu aprakstu izstrādei un kvalitatīvam tulkojumam jāpievērš tik liela nozīme? Tādēļ, lai iespējami plašāks klientu loks no visdažādākajām pasaules valstīm varētu viegli un ērti atrast meklēto Jūsu produkcijas piedāvājumā. Piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs bezpiedurkņu krekliņu mēdz dēvēt par „tank‑top”, savukārt Lielbritānijā šāda tipa krekliņu dēvē par „vest”. Ir svarīgi pārliecinieties par to, ka Jūsu piedāvājuma apraksts nerada neveiklus un nepatīkamus pārpratumus.
Piedāvā dažādas norēķinu opcijas
Dažādās valstīs izmanto dažādas maksāšanas metodes. Amerikas Savienotajās Valstīs patērētāji lielākoties izvēlas norēķināties ar kredītkartēm, bet citās valstīs izvēlas bezkontakta kartes un digitālos veikalus, piemēram, „PayPal”, „Google Pay” un „Apple Pay”. Pircēji Ķīnā labprātāk izmanto „AliPay” norēķinu pakalpojumu, turpretim dažās Eiropas, Ziemeļamerikas un Dienvidamerikas valstīs klienti izvēlas lietot „Stripe” norēķinu servisu.
Jo vairāk norēķinu opcijas Jūsu uzņēmums apsvērs piedāvāt, jo lielāka iespējamība, ka klienti arī turpmāk izvēlēsies veidot sadarbību ar Jūsu uzņēmumu. Ērta norēķinu sistēma ir viena no pircējiem svarīgākajām funkcijām. Kā liecina pētījumi pasaules e-komercijas tirgū, septiņi no desmit pircējiem, kuri iepērkas tiešsaistē, pirkumu neapstiprina, jo norēķinu metodes ir pārlieku neērtas vai sarežģītas.[2] Šobrīd, laikā, kad uz lietotnēm balstītā norēķinu sistēma aktualizējas arvien straujāk, uzņēmumam būs neizdevīgi piedāvāt sarežģītus, lietotājam neērtus risinājumus. Tādēļ atcerieties šo zelta likumu – ērtība, vienkāršība un pārskatāmība klientam ir ārkārtīgi svarīga!
Piedāvā diennakts klientu apkalpošanas servisa iespējas
Viena no problēmām, kas saistīta ar biznesa starptautisku attīstīšanu, ir dzīves ritējums dažādās laika joslās. Klientiem nereti rodas sarežģījumi sasniegt uzņēmumu tā darba laikā, it īpaši, ja starp klientu un pārdevēju ir milzīga laika starpība. Piemēram, kad Austrālijā ir agrs rīts, Latvijā tikai dodamies pie miera. Bet, kā, lai nodrošina iespēju jebkurā diennakts laikā sniegt ātras un operatīvas atbildes uz klientu jautājumiem?
Ir vairāki veidi – daži uzņēmumi izvēlas izmantot čatbota (chatbot) palīdzību, citi pieņem darbā klientu apkalpošanas pārstāvjus (ārpus tradicionālajām darba stundām). Nereti klientu apkalpošana tiek uzticēta specializētiem uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar konsultēšanu jebkurā diennakts laikā. Šādā veidā tiek nodrošināta nepārtraukta iespēja komunicēt ar klientu. Un kurš klients gan neizvēlētos sadarbību ar e-komercijas uzņēmumu, kurš pircēja vēlmes un jautājumus uzskata par augstāko prioritāti?
Biznesa attīstīšana gatavā e-komercijas platformā
Ja e-komercijas attīstīšana starptautiskā mērogā Jūs tomēr nedaudz biedē, iespējams, par vienu no ērtākajiem un Jums piemērotākajiem risinājumiem var uzskatīt iespēju attīstīt biznesu jau gatavā e‑komercijas platformā. Viena no šādām platformām ir „Amazon” mazumtirdzniecības vietne, kura sniedz visātrāko un ērtāko piekļuvi starptautiskajam tirgum.
Pēdējo gadu laikā „Amazon” ir kļuvusi par vienu no populārākajiem tiešsaistes tirdzniecības vietnēm pasaulē, piesaistot visplašāko pircēju auditoriju. Uzsākot sadarbību ar „Amazon”, vari iegūt jaunu, uzticamu klientu un sekotāju loku no visas pasaules, veicināt sava uzņēmuma un produkcijas atpazīstamību daudz plašākā līmenī. Turklāt – viss tehniskais darbs jau ir paveikts. „Amazon” uzņēmējiem ir radījis jau gatavu, ērtu tirdzniecības vidi un piedāvā daudzus revolucionārus tirdzniecības risinājumus, kas ļauj fokusēt laiku, enerģiju un citus resursus uz pašu galveno – jaunas produkcijas ražošanu. Biznesa paplašināšana „Amazon” var kalpot kā jauns atspēriena punkts izaugsmei. It īpaši laikā, kad Covid‑19 vīrusa izplatība veicinājusi virkni ierobežojumu uzņēmējdarbībā.
Ja pēc šī raksta izlasīšanas apsver iespēju sadarboties ar „Amazon”, droši raksti mums! Mēs sniegsim atbildes uz visiem Tevi interesējošiem jautājumiem un, palīdzēsim izveidot veiksmīgu biznesu „Amazon” platformā. Uz sadarbību!